BLOG

Na czym polega naprawa opon ponadgabarytowych?



Mianem opon ponadgabarytowych nazywa się opony ważące powyżej 100 kg. Należą do pojazdów rolniczych lub budowlanych, które są przeznaczone do przewozu bardzo ciężkich ładunków. Choć są przystosowane do trudnych warunków oraz dużej eksploatacji, mogą ulegać uszkodzeniom. Nie każda usterka wiąże się jednak z koniecznością wymiany – wystarczy powierzyć naprawę doświadczonemu wulkanizatorowi, który zdiagnozuje problem i dobierze odpowiednią metodę.

Naprawa opon ponadgabarytowych krok po kroku

Realizowana przez naszą firmę naprawa opon ponadgabarytowych to kilkuetapowy proces,  na który składają się:

  1. Diagnozowanie – to pierwszy i najważniejszy etap naprawy, podczas którego wulkanizator określa zaawansowanie usterki opony, jej przyczynę, a także lokalizację uszkodzenia. Jest to niezbędne do dobrania metody naprawy, a także odpowiedniego sprzętu naprawczego.

  2. Oczyszczenie opony – aby opona mogła zostać poddana naprawie, trzeba ją odpowiednio przygotować. W tym celu oczyszcza się ją za pomocą ściernicy oraz silnych środków czyszczących. Ponadto wokół usterki wykonuje się szorstkowanie, które polega na utworzeniu szczeliny.

  3. Wypełnienie ubytków – na początku używa się specjalnego płynu i gumowej mieszanki. Następnie lej pokrywa się rozpuszczalnikiem, a na końcu wypełnia się go specjalnym wkładem. Po zastygnięciu, w celu uzyskania jednolitej powierzchni, przeprowadza się szlifowanie.

  4. Naprawa na gorąco lub na zimno – po niwelacji uszkodzeń przeprowadza się proces bieżnikowania na zimno (metody chemiczne) lub na gorąco (metody termiczne), którego zadaniem jest odtworzenie właściwości zniszczonej opony. Bieżnikowanie rozpoczyna się od szorstkowania, a następnie umieszczenia na oponie specjalnej folii.
    W końcowym etapie oponę wkłada się do formy, która pozwala uzyskać odpowiedni kształt bieżnika.

  5. Naprawa wykończeniowa – po zakończeniu procesu bieżnikowania konieczna jest kontrola jego skuteczności oraz prawidłowości wykonania. Przeprowadza się ją w oparciu o obowiązujące normy, zgodnie z którymi wszelkie deformacje są nie do przyjęcia.

 


Wróć do bloga